Het kiezen van een niche/markt

In de tweede les gaan we ons bezighouden met het kiezen van de juiste niche. Het is een van de keuzes die je moet gaan maken wanneer je je bezig wilt gaan houden met affiliate marketing. De vraag die je natuurlijk meteen te boven schiet is ‘maar is wat de juiste niche?’. Dat gaan we uitgebreid met je behandelen, zodat jij straks een goede keuze kunt maken en vervolgens een succesvol affiliate marketeer wordt! Ook jij kan dan genieten van de inkomsten op het strand in Bali (of waar jij ook maar wilt zijn).

Wat is een niche eigenlijk?

Voordat we je gaan uitleggen hoe je een niche moet kiezen is het natuurlijk essentieel om te weten wat het nou eigenlijk precies betekent. Een niche is een specifieke categorie van een bepaalde markt. Het verschil zit hem in verschillende kenmerken. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan de doelgroep, hoe groot de concurrentie is en ga zo maar door. Een reiswebsite, een website over slapen of een website over besparen om zo maar een aantal voorbeelden te noemen.

Je zult dus een niche moeten gaan kiezen en op basis daarvan kan er een affiliate marketing website worden gebouwd. Je zult je gaan focussen op een bepaald stukje van het grote geheel. Het grote voordeel daarvan is dat je je uitgebreid kunt gaan verdiepen in de gekozen niche, waardoor je bezoekers kunt voorzien van correcte maar ook boeiende informatie wat uiteindelijk kan gaan leiden tot een sale. Het is namelijk onmogelijk om jezelf te verdiepen in alle onderwerpen die er bestaan. Daarnaast werkt een globale website in de regel ook minder effectief dan een niche-website.

Om meer duidelijkheid te creëren zullen we aan de hand van een paar voorbeelden het wat uitgebreider uitleggen. Als je voor een niche gaat kiezen kan je bijvoorbeeld de keuze maken tussen reizen, sport, gezondheid en crypto. Er zijn natuurlijk nog talloze andere voorbeelden, maar kies vooral voor iets wat jou ook echt interesseert.

Een voorbeeld van een niche

De genoemde niches zijn stuk voor stuk verschillend. Zo kan je in de cryptoniche bijvoorbeeld cursussen gaan promoten die uitleggen hoe het investeren werkt. Kies je voor de gezondheidsniche? Dan zijn producten zoals voedingssupplementen wellicht wel populair om te promoten.

De verkoopprijzen kunnen per niche enorm verschillen. Zo is een all inclusive vakantie naar Turkije een stuk duurder dan een voedingssupplement. Dat betekent dat je een hogere vergoeding krijgt, maar het is vaak wel moeilijker om te verkopen. Daarom is het erg belangrijk dat je hier goed over nadenkt.

Het liefst kies je voor niche dat zo specifiek mogelijk is. Je hebt dan te maken met minder concurrentie, waardoor je sneller resultaat kunt behalen. Het is bijvoorbeeld gemakkelijker te scoren met ‘betaalbare vakantie in Spanje’ dan ‘vakantie spanje’. Het zoekvolume op het tweede zoekwoord is daarentegen weer veel hoger dan het eerste. Toch kan je beter veel artikelen schrijven met zoekwoorden waar minder op gezocht wordt dan een groot artikel op een populair zoekwoord. Als jij honderden artikelen online hebt staan die allemaal tientallen bezoekers per blog opleveren, kan je al gauw duizenden bezoekers per maand krijgen naar jouw website. Dat kan al zorgen voor goede commissies.

Combineer jouw interesses

Het is van groot belang dat wanneer je een niche gaat kiezen binnen affiliate marketing dat je dit combineert met jouw persoonlijke interesses. Door een niche te kiezen waar jij affiniteit mee hebt, zal je meer motivatie hebben om te werken aan je affiliate website. Je kunt natuurlijk een niche kiezen waar je niets mee hebt, maar dat raden wij absoluut af. De reden hiervoor is simpel: je zult minder gemotiveerd zijn om artikelen te schrijven. Dan ga je natuurlijk ook helemaal niets verdienen én dat is nou juist niet de insteek.

Een affiliate website zal moeten worden voorzien van content. Lees: heel veel content. Dat betekent dus dat er flink wat artikelen geschreven moet worden. Als je interesse in het onderwerp hebt, gaat dit een stuk gemakkelijker omdat je het ook leuk vindt. Daarnaast kan je al meteen aan de slag met kennis die je al in huis hebt. Zo maak je meteen een goede start. Het is dus niet alleen leuker, maar ook minder intensief.

Daarnaast zorgt het er ook voor dat je website een persoonlijke touch krijgt. Dat is een groot voordeel, want veel bezoekers waarderen het als zij artikelen lezen dat vol enthousiasme zit. Je vergroot daarmee ook direct de kans dat iemand zal gaan klikken op je affiliate link. En dat betekent kassa (als er iets aangekocht wordt natuurlijk ;))!

Wat is een goede niche?

Nu we hebben doorgenomen wat een niche precies inhoudt, is het ook van groot belang om te weten wanneer een niche nou per definitie goed is. Er zijn een aantal voorwaarden waar een goede niche moeten voldoen. Zo is het onder andere belangrijk dat er daadwerkelijk geïnteresseerde bezoekers zijn en er voldoende zoekvolume is. Ook is het handig als het onderwerp regelmatig actueel is. Zo kan je er gemakkelijker content over maken.

Geïnteresseerde bezoekers

Op het moment dat je geld wilt gaan verdienen met affiliate marketing is het natuurlijk wel belangrijk dat er bezoekers op je website komen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn. Zijn ze dat niet, zullen ze niet tot koop overgaan waardoor jij geen inkomsten genereert. Daar heb je dus helemaal niets aan.

Tijdens je zoektocht naar een niche is het dus van belang dat je onderzoek gaat doen of er daadwerkelijk geïnteresseerde bezoekers zijn. Hoe meer, hoe beter. Je kunt dan namelijk serieus geld verdienen. Dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait. Gelukkig zijn er allerlei (gratis) tools te vinden waarmee je kunt controleren waar mensen geïnteresseerd in zijn. Daar lees je in de volgende paragraaf meer over.

Voldoende zoekvolume voor jouw niche

De niche die je uitkiest moet natuurlijk ook over voldoende zoekvolume beschikken. Als er niemand is die naar jouw onderwerp zoekt, heeft het ook geen nut om hier een affiliate website om heen te bouwen. Je zult dan immers niets verdienen.

Je zou denken dat hoe meer zoekvolume er aanwezig is, hoe beter. Dat is in sommige gevallen correct, maar het kan ook in je nadeel werken. De concurrentie is dan namelijk in de meeste gevallen een stuk hoger waardoor het lastig wordt om je tussen de concurrenten te wringen. Je kunt dan beter kiezen voor een onderwerp met een lager zoekvolume waar minder concurrentie op is.

Om het zoekvolume te achterhalen kun je gebruik maken van talloze tools. Je kunt bijvoorbeeld denken aan de zoekwoordplanner van Google of Ubersuggest. Ook kan je even een globaal onderzoekje doen op Google Trends. Zo zijn er nog talloze andere SEO-tools die je kunt gebruiken. Enkele zijn gratis te gebruiken, terwijl andere tools betaald zijn. Vaak kan je in het begin nog wel gebruikmaken van de gratis tools. Als je website serieuze vormen begint aan te nemen, kan je overwegen om te kiezen voor een betaalde tool.

Het onderwerp

Soms kan het ook prettig zijn om te kiezen voor een onderwerp waar weinig beweging in zit. Zo kan je bijvoorbeeld schrijven over het onderwerp ‘slapen’. Je hebt hier allerlei spulletjes voor nodig, zoals een bed, een matras en een kussen. Het onderwerp verandert niet echt en daarmee blijven je onderwerpen juist lang actueel. Een dergelijke website zou je onder andere kunnen vullen met tips over slapen. Hoe val je snel in slaap, hoeveel slaap heb je nodig enzovoort. Dit is slechts maar een voorbeeld, maar zo zijn er natuurlijk talloze varianten.

Als je kiest voor een top 10 lijstje van een bepaald product, zal je deze regelmatig weer moeten aanpassen. Er komen steeds weer nieuwe televisies en wasmachines, waardoor dit soort affiliate websites intensiever zijn. Ook is er veel concurrentie. Je kunt jezelf dus afvragen of dat wel een goede niche is.

Je kunt ook gewoonweg een website maken over besparen. Hier geef je allerlei tips hoe je kunt besparen met de wasmachine. In datzelfde artikel link je bijvoorbeeld naar Coolblue of bol.com naar A+++ energielabel wasmachines. Je hoeft het artikel dan niet steeds te updaten voor de nieuwste wasmachines. Zo hou je je artikelen altijd actueel.

Controleer of er voldoende affiliate partners zijn

Als je een goede niche hebt gevonden, is het vanzelfsprekend ook belangrijk dat er voldoende affiliate partners zijn. Je kunt je onder andere aanmelden bij bol.com, Tradetracker of Awin. Zijn er voldoende affiliate partners die producten binnen jouw niche aanbieden? Dan kan het een interessante niche zijn.

Kies voor producten met deze minimale productwaarde

Als je producten gaat promoten die slechts enkele euro’s kosten, zal je waarschijnlijk niet erg veel gaan verdienen qua commissie. Daarom raden wij aan om te kiezen voor een niche waarbij de producten minimaal 30 euro kosten. Per sale krijg je dan een fraaie commissie. Het zou hierbij ook fijn zijn als mensen er ook andere producten bijkopen. Als je bijvoorbeeld samenwerkt met bol.com, is de kans aanwezig dat zij ook andere producten in hun winkelmandje stoppen. Deze webshop verkoopt immers praktisch alles. Op die manier kan je fraaie commissies opstrijken.

Controleer de schaalbaarheid

Het is tot slot nog belangrijk om na te gaan of het schaalbaar is. Als je je website op lange termijn wilt laten doorgroeien is het belangrijk dat er voldoende opschaalmogelijkheden zijn. Er moeten dus voldoende artikelen geschreven kunnen worden over het onderwerp dat jij uiteindelijk kiest.

Wees de concurrentie te slim af

We hebben al eerder besproken in deze les dat het niet altijd verstandig is om te kiezen voor de niche die het meest populair is. Als je aan de slag gaat met een nieuwe affiliate website zal je natuurlijk regelmatig artikelen moeten gaan schrijven. Als je dan kiest voor een onderwerp met veel concurrentie is de kans klein dat je er ook daadwerkelijk mee gaat scoren. Dat betekent dat je uiteindelijk voor niets hebt gewerkt en dat levert niets op. Dat moet worden voorkomen.

Met behulp van een voorbeeld zullen we het wat duidelijker maken. Als je een affiliate website gaat beginnen in de niche ‘reizen’, denk je al gauw aan zoekwoorden zoals ‘vakantie spanje’, ‘all inclusive vakantie’ en ‘wintersportvakantie’. Hier wordt weliswaar duizenden keren per maand naar gezocht, maar je hebt dan ook te maken met honderden concurrenten. Het is heel lastig om daartussen te komen, waardoor het verstandiger is om te gaan kijken naar een alternatief.

Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk resultaat behalen en geld verdienen. Als je over de bovenstaande onderwerpen gaat schrijven, zullen de bezoekers waarschijnlijk uitblijven en dat zal je beslist niet motiveren. Daarom is het van groot belang dat je je bezig gaat houden met het schrijven over onderwerpen die wat specifieker zijn. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan ‘vakantie spanje met zwembad’, ‘all inclusive vakantie buiten het seizoen’ of ‘wintersportvakantie voor beginners’.

Het is met deze onderwerpen een stuk eenvoudiger om hoog in de zoekmachine te komen, wat je vervolgens bezoekers oplevert. Op het moment dat je website vaker op de wat gemakkelijkere onderwerpen wordt gevonden, zou je kunnen besluiten om je bezig te houden met de zoekwoorden die een hoge concurrentie hebben. Maar in het begin, moet je dat absoluut links laten liggen.

Gebruik de zoekwoorden-tools!

Met onder andere de zoekwoordplanner van Google of Ubersuggest kan je zoekwoorden uitgebreid gaan analyseren. Er zal onder andere vermeld worden wat de gemiddelde maandelijks zoekopdrachten zijn en hoe hoog de concurrentie is.

De belangrijkste afsluitende tip

Het kiezen van een niche/markt kan erg lastig zijn. Je wilt namelijk niet zomaar kiezen voor een bepaalde niche. Als het goed is, ga je hier voor een langere periode mee aan de slag en wil je direct kiezen voor het juiste onderwerp. Een belangrijke afsluitende tip is daarom: doe écht voldoende onderzoek en kies niet voor het eerste onderwerp dat in je opkomt. Zet daarom bij voorkeur meerdere niches op een rij en doe een gedegen zoekwoordenonderzoek. Kies vervolgens de niche die er als beste uitkomt. Op die manier kan je nog jarenlang plezier hebben van jouw affiliate website. Kies je toch voor de verkeerde markt? Dan zal je dit gehele proces van het kiezen van een markt weer opnieuw moeten doorlopen.