Heb je het gevoel dat je marketingstrategieën tekortschieten om je doelgroep te bereiken en leads te genereren? Kleine bedrijfseigenaren weten hoe effectieve marketing een cruciale rol speelt, maar beperkte middelen en tijd kunnen een belemmering vormen om de gewenste resultaten te behalen. Hier komt AI voor marketing voor kleine bedrijven om de hoek kijken, en biedt een krachtige oplossing om deze uitdagingen te overwinnen en concurrentieel te blijven op de markt van vandaag.
Wat is de rol van AI in marketing?
AI wordt gebruikt om klantbetrokkenheid te verhogen door diverse marketingtaken te automatiseren en te optimaliseren. De reikwijdte van AI-technologie strekt zich uit tot gegevensanalyse, sentimentanalyse, voorspellende analyse, programmatische advertenties en personalisatie op basis van het eerdere gedrag en de voorkeuren van klanten. Het omvat een breed scala aan tools, waaronder chatbots, aanbevelingsengines, contentcreatiesoftware, enz., die helpen bij het verbeteren van de gebruikerservaring en het genereren van meer verkopen en conversies.
Hoewel AI het marketingproces heeft getransformeerd in bedrijven van alle groottes, is de impact enorm geweest, met name op kleine bedrijven.
Voordelen van het gebruik van AI voor marketing voor kleine bedrijven
AI maakt de automatisering van diverse handmatige taken mogelijk, waardoor de algehele efficiëntie en effectiviteit van bedrijfsprocessen verbeteren.
SEO (Zoekmachineoptimalisatie)
AI-tools stellen je in staat om zichtbaarheid in zoekresultaten te verbeteren. Hoe? Je vraagt je vast af! Met behulp van contentoptimalisatie AI-tools zoals frase.io, kun je ervoor zorgen dat je website hoger rangschikt in gebruikerszoekopdrachten. Bovendien kunnen marketeers de prestaties van de inhoud volgen, de gegevens in realtime analyseren en de nodige maatregelen nemen voor betere resultaten.
Een klein restaurant kan ook een op AI aangedreven tool voor spraakzoekoptimalisatie gebruiken om hun website en lokale vermeldingen te optimaliseren voor spraakzoekopdrachten, zoals “vind een Italiaans restaurant bij mij in de buurt.”
Inhoudcreatie
Dit blijft fundamenteel voor elke organisatie. Of het nu gaat om het opstellen van productbeschrijvingen, e-mailkopieën, blogposts of socialmediaberichten, kleine bedrijven komen vaak voor de uitdagingen te staan van het opstellen, bewerken en leveren van de juiste inhoud op het juiste moment.
Tegenwoordig bewegen digitale bureaus ook naar het combineren van menselijke expertise met AI voor verkoop en marketing. Dit helpt bij het creëren van inhoud die is afgestemd op de specifieke behoeften en voorkeuren van de klanten.
Diverse op AI aangedreven tools voor inhoudcreatie zijn beschikbaar, zoals Jasper.ai, Copy.ai, enz. Deze tools schieten te hulp door snel en efficiënt hoogwaardige inhoud te genereren. Marketeers kunnen langere, grammaticaal correcte kopieën binnen enkele minuten maken.
Videomarketing
Als het gaat om het promoten van je merk via video’s, komen veel factoren in beeld, zoals storytelling, inhoud, afbeelding, weergave, enz.
Er zijn verschillende tools beschikbaar die helpen bij het boeien van het publiek met verschillende methoden zoals tekst-naar-spraakgeneratie, animaties, realistische AI-stemmen en nog veel meer. Daarom kunnen videomarketeers meer boeiende en herkenbare videoboodschappen creëren die het merkidee op een aantrekkelijke manier overbrengen. Laten we bijvoorbeeld een klein fitnessstudio nemen die een AI-tool kan gebruiken voor het maken van gepersonaliseerde workoutvideo’s voor hun klanten, gebaseerd op de fitnessdoelen en voorkeuren.
Pictory.ai is een eenvoudige en kosteneffectieve AI-tool waarmee marketeers automatisch deelbare video’s kunnen maken van de langere inhoud. Het kan scripts omzetten in omzetbare verkoopvideo’s in enkele minuten!
Designs.ai is een ander platform dat kleine bedrijven helpt kosten te besparen en het werkproces te vereenvoudigen. Het maakt gebruik van AI om aangepaste logo’s, video’s, mock-ups, banners en afbeeldingen te maken en te ontwerpen.
Ad targeting
Advertenties kosten veel geld, maar wanneer je een beperkt budget hebt, moet je hier heel voorzichtig mee omgaan. Het doel blijft hetzelfde: ROI maximaliseren.
De AI-tools voor advertentietargeting helpen bij het targeten van klanten die de meeste kans hebben op conversies op basis van de browsegegevens en aankoopgeschiedenis.
Adcreative.ai is zo’n op AI aangedreven platform waarmee start-ups, e-commercebedrijven en bureaus digitale advertenties kunnen genereren en optimaliseren. Adverteerders hoeven alleen maar inputs te verstrekken – doelgroep, logo, kleuren, merkomschrijving, projectgrootte en -indeling, enz.
Het creëert verschillende variaties van advertenties, waaronder displayadvertenties, sociale media-advertenties en videoadvertenties, in enkele minuten en stimuleert conversies. De geautomatiseerde optimalisatie en realtime aanpassingen aan advertentie-elementen zoals koppen, afbeeldingen en oproepen tot actie verbeteren verder de prestaties en stroomlijnen het advertentiecreatieproces als geheel.
Klantrelatiebeheer
Het aanpakken van de pijnpunten van je klanten en het koesteren van de relatie in elke fase is cruciaal voor elk klein bedrijf. De AI-tools bieden een diepgaande analyse van klantinzichten, zoals wat het persoonlijkheidstype is, wat de gedragspatronen zijn, welke groep klanten meer online betrokken is, en wat voor soort inhoud meer conversies genereert, enzovoort!
“Een bedrijf kan door machine learning en AI te gebruiken om meerdere metrieken te monitoren en te evalueren, hun marketingstrategieën optimaliseren en klantbetrokkenheid verbeteren,” zegt Ankush Goyal, Head of Digital Marketing bij Coding Ninjas.
Een klein softwarebedrijf kan chatbots en conversational AI’s zoals verloop.io opnemen. Het fungeert als een 24/7 digitale assistent en helpt je bij het standaardiseren van berichten en het bieden van conversatieondersteunende diensten. Zo kun je een lead converteren naar een loyale klant.
De AI-tools helpen je bij het volgen van de klantreis van het begin tot het einde. Je kunt klantinteracties volgen over meerdere kanalen, zoals e-mail, website en andere socialemediakanalen. Met deze informatie kun je problemen snel oplossen en gepersonaliseerde ondersteuning en diensten bieden.
Over het algemeen kun je kosten verminderen, betrokkenheid vergroten en verkopen verhogen.
E-mailmarketing
Volgens de businessdit, zijn marketeers die AI gebruiken voor e-mailpersonalisatie waarschijnlijk een toename van de omzet met 41% en CTR met 13,44% te krijgen.
Kleine bedrijven kunnen ook de kracht van AI-tools zoals Phrasee benutten en geweldige marketingberichten genereren voor distributie via digitale klanttrajecten. Je kunt een op maat gemaakte strategie opnemen die past bij je doelgroep door de interacties van klanten te analyseren via e-mailopeningspercentages, doorklikpercentages, enz.
De op technologie gebaseerde B2B-bedrijven kunnen ook AI e-mailmarketingtools gebruiken voor het verbeteren van de e-mailcampagnes. De marketeers kunnen onderwerpsregels en e-mailkopieën maken en optimaliseren op basis van het gedrag van de klant.
AI kan inhoud voor je sourcen uit verschillende online bronnen, vervolgens kiezen welke artikelen in je nieuwsbrief moeten worden opgenomen. Snel proberen en testen stelt je in staat om effectievere e-mailcampagnes te versturen.
Geautomatiseerde socialemediamarketing
“Merkenmarketing is tegenwoordig afhankelijk van Instagram en YouTube, en beide platforms evolueren voortdurend op het gebied van algoritmen en trends. Als een AI-tool de inhoud kan analyseren voordat deze wordt uitgebracht en aanbevelingen kan geven, wat is er dan beter dan dat?” zegt Managing Director van Avimee, Siddhant Agarwal.
Aangezien kleine bedrijven het meeste uit de beperkte middelen moeten halen, helpen AI-tools bij het besparen van zowel tijd als moeite. Op AI aangedreven tools kunnen taken voor socialemediamarketing automatiseren, zoals het maken, ontwerpen en plannen van berichten. Bovendien kunnen marketeers de betrokkenheid van het publiek analyseren en de prestaties meten aan de hand van verschillende statistieken.
Met behulp van op AI aangedreven marketingtools, socialemediabeheer-apps en platforms kan een klein detailhandelaar ook de producten op meerdere socialemediaplatforms promoten. Je kunt berichten plannen, betrokkenheid bijhouden en de analyse gebruiken om toekomstige socialemediacampagnes te optimaliseren.
“Om een video te maken van een DIY-recept, voeren we gewoon de ingrediënten in bij ChatGPT. Het analyseert en maakt een recept voor ons en met een paar handmatige wijzigingen—het toevoegen van menselijke emoties hier en daar—zijn we klaar om op Instagram te plaatsen. Het ontwerpt de inhoudsflow voor ons samen met bijschriften,” legt Agarwal uit.
Avimee en Amrutam zijn slechts twee van de vele kleine en middelgrote bedrijven die zich wenden tot op AI aangedreven oplossingen voor het vereenvoudigen en automatiseren van taken, het verkrijgen van klantinzichten en het gericht betrekken van klanten.
Elk bedrijf maakt gebruik van verschillende soorten AI voor digitale marketing. Sommige bevatten minder geavanceerde apps, terwijl anderen (meestal de grote organisaties) kiezen voor meer geavanceerde toepassingen.
Bedrijven kunnen hun marketingstrategieën consequent verbeteren en aanzienlijke hoeveelheden tijd en middelen besparen door gebruik te maken van AI-tools en -platforms. Uiteindelijk leidt dit tot een verbeterde klantervaring, wat op zijn beurt resulteert in meer betrokkenheid en conversies. Het opvolgen van leads maakt de boekhouding ook efficiënter!
Hoe een AI Marketingstrategie te Ontwerpen?
Het ontwerpen van een AI-marketingstrategie is een stapsgewijs proces. CMO’s moeten voortdurend op zoek gaan naar opkomende technologieën die het beste aansluiten bij hun zakelijke behoeften. Marketeers kunnen naar de gegeven routekaart kijken en beslissen hoe verder te gaan.
Identificeer de zakelijke vereisten
Ten eerste moet je de vereisten begrijpen. Marketing omvat tal van aspecten zoals contentmarketing, e-mailmarketing, socialemediamarketing en meer. Dus, wat is het doel dat je wilt bereiken met behulp van AI-tools? Het is het beste dat je je doelen duidelijk uiteenzet.
Beslis over het AI-framework
Afhankelijk van de bedrijfsgrootte en schaal van activiteiten, bepalen marketingexecutives het framework om aan te nemen. Hier moeten marketeers kiezen of ze willen gaan voor eenvoudige taakautomatisering of complexe machine learning-apps. Verder, of ze deze tools als op zichzelf staande apps willen gebruiken of integreren binnen bestaande systemen als geïntegreerde toepassingen.
De juiste aanpak
Kleine bedrijven hebben beperkte middelen en ervaring met AI. Marketeers moeten rekening houden met verschillende factoren zoals haalbaarheid, betaalbaarheid, expertise, ROI en andere. De reden waarom veel bedrijven in het begin kiezen voor eenvoudige taakautomatiseringssoftware en langzaam geavanceerde machine learning-tools integreren. Het implementeren van de klantgerichte apps komt vaak in latere stadia om het risico van het verliezen van een potentiële koper te verminderen. Daarom moeten CMO’s de voor- en nadelen afwegen en werken aan de juiste benadering om AI te adopteren voor hun bedrijven.
Evolueren
Marktdynamiek verandert voortdurend. Executives moeten een oogje houden op de concurrenten en interne en externe informatiebronnen in de gaten houden. Op basis hiervan moeten ze de marketingstrategieën van tijd tot tijd verfijnen. https://www.convins.eu kan je helpen.
Bron: Convins