Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is een verdienmodel waar je een passief inkomen mee kunt creëren. Je hebt daarvoor een flinke dosis geduld en doorzettingsvermogen nodig. Het eerste jaar ben je vooral bezig met het maken van sterke content waar je vervolgens de jaren die daarop volgen van kunt profiteren. Deze cursus is bedoeld voor iedereen die kennis wilt maken met affiliate marketing. Ook voor mensen die er al enigszins ervaring mee hebben kan het interessant zijn. Tijdens deze cursus gaan we alles bespreken wat van belang is om succesvol te zijn met affiliate marketing.

Wat is affiliate marketing?

We gaan eerst beginnen met uitleggen wat affiliate marketing nou precies betekent. Affiliate marketing is niets meer dan een onlinemarketingtechniek waarbij je een beloning krijgt op het moment dat je nieuwe klanten aanlevert aan bedrijven. Dit worden ook wel adverteerders genoemd. Er zijn twee partijen wanneer er sprake is van affiliate marketing. De publisher is de affiliate partner terwijl de adverteerder de webwinkel is.

Aan de hand van het volgende voorbeeld zal ik het wat verduidelijken. Stel dat je oude smartphone aan vervanging toe is, en je gaat op zoek naar een nieuwe. Je komt op een website terecht die de nieuwste mobiele telefoons vergelijkt. Het is een interessant artikel dat alle specificaties met je bespreekt, de voor- en nadelen van de desbetreffende modellen, maar ook waar je het product voor de laagste prijs kan aanschaffen. Met behulp van een link zal je worden doorgestuurd naar een webshop. je kunt dan bijvoorbeeld denken aan Coolblue of bol.com.

Je hebt vervolgens de mogelijkheid om direct een bestelling te plaatsen, zodat je een dag later van je nieuwe telefoon kunt gaan genieten. Tijdens dit proces heeft Coolblue gezien dat het product is gekocht met een zogeheten affiliate link. Dat betekent dat jij een commissie krijgt over het totaalbedrag van deze bestelling. Hoe hoog het percentage precies ligt, is afhankelijk met welke partij je in zee gaat en voor welke niche je kiest. Elektronische producten hebben vaak een lagere commissie, maar huishoudelijke artikelen en kleding hebben vaak een hoge commissie.

Hoe gaat affiliate marketing in zijn werk?

Je hebt zojuist kunnen lezen wat affiliate marketing inhoudt. Het is nu natuurlijk ook van groot belang dat je gaat leren hoe affiliate marketing werkt zodat je er zelf mee aan de slag kunt.

Met affiliate marketing wordt er gebruik gemaakt van affiliate links zodat een bestelling kan worden herkend, en het desbetreffende bedrijf weet wie de klant heeft doorverwezen. Dit gebeurt aan de hand van geautomatiseerde tracking. De publisher kan vervolgens een commissie worden toegewezen door de adverteerder. Er wordt daarvoor gebruik gemaakt van cookies. Je zult deze vast wel herkennen. Regelmatig ontvang je meldingen over cookies als je een website bezoekt.

De voor- en nadelen van affiliate marketing

We willen graag bespreken wat de voor- en nadelen zijn van affiliate marketing. Beide partijen, de publisher en de adverteerder hebben er profijt van, maar het kent ook een aantal minpunten. We gaan beginnen met de pluspunten voor de publisher.

Voordelen affiliate marketing voor de publisher

Als je andermans producten of diensten gaat promoten (publisher) brengt dat een aantal voordelen met zich mee. Zo is er geen startkapitaal nodig, is de klantenservice niet voor jouw rekening en ook kan je zomaar een passief inkomen gaan creëren. Je begint dus eigenljk met een domeinnaam en een goedkoop hostingpakketje en je kunt op termijn al honderden euro’s per maand verdienen.

Er is geen startkapitaal vereist

Een van de grootste voordelen van affiliate marketing is dat er geen startkapitaal is vereist. Dat betekent dat iedereen ermee aan de slag kan gaan. Je kunt affiliate marketing inzetten op een gratis social media account of je kunt een eigen website maken dat vandaag de dag al voor een aantal euro per maand mogelijk is.

Je hoeft niet voor de klantenservice te zorgen

Een ander pluspunt is dat je niet te maken hebt met de klantenservice. Omdat de bestelling wordt geplaatst bij een ander bedrijf betekent dat die partij ook verantwoordelijk is voor het klantencontact.

Mogelijkheid tot passief inkomen

Met behulp van affiliate marketing is het mogelijk om een passief inkomen te creëren. Zodra je een succesvolle website hebt die goed wordt gevonden, in bijvoorbeeld de zoekmachine van Google, zullen bezoekers op jouw website terechtkomen zonder dat je hier wat voor hoeft te doen. Bezoekers kunnen altijd op de affiliate links klikken die jij hebt verwerkt. Je kunt dus ook geld verdienen terwijl je op vakantie bent. Dat is wel zo lekker.

Nadelen affiliate marketing voor de publisher

Waar voordelen zijn, zijn ook nadelen. Dat is als je als publisher aan de slag gaat niet anders. Zo is er veel concurrentie en is het niet mogelijk om een eigen klantenbestand op te bouwen.

Hoge concurrentie

Er wordt vaak gezegd dat je met affiliate marketing een hoop geld kunt verdienen. Dat is zeker waar, maar het zal niet makkelijk worden. Je hebt te maken met hoge concurrentie omdat er veel mensen zijn die een inkomen willen genereren met affiliate marketing. Het is daarom belangrijk om je website of social media te voorzien van unieke content wat daadwerkelijk van toegevoegde waarde is. Daarover lees je verderop in deze cursus uiteraard nog meer.

Geen eigen klantenbestand

De bezoekers die worden doorgestuurd worden klant van het desbetreffende bedrijf en niet van jou. Dat betekent dat je geen klantenbestand zult opbouwen. Dat is nadelig omdat je deze klanten later niet kunt benaderen om extra omzet te genereren. Het ontvangen van steeds maar nieuwe bezoekers is dus noodzakelijk.

Voordelen affiliate marketing voor de adverteerder

Een adverteerder profiteert misschien wel het meest van affiliate marketing. Het is een manier om makkelijk nieuwe klanten te verwelkomen die een bestelling plaatsen. We hebben alle voordelen voor je op een rijtje gezet.

Er kan meer worden omgezet

We hebben het net al even gezegd, affiliate marketing is voor adverteerders een ideale manier om nieuwe klanten te trekken. Door de brede groep aan publishers kan er verschillende doelgroepen worden aangetrokken. Het kost de adverteerder slechts een aantal procent aan commissie, wat ze snel terug zullen verdienen. Dit geld zou anders misschien wel opgaan in Google Ads.

Verhoogde autoriteit

Een ander pluspunt waar de adverteerder van profiteert is dat ze een verhoogde autoriteit zullen verkrijgen. Het bedrijf wordt op meerdere plekken zichtbaar waardoor het sneller zal worden herkend.

Nadelen affiliate marketing voor de adverteerder

Affiliate marketing klinkt voor adverteerders als muziek in de oren, maar het heeft ook een aantal nadelen. Zo brengt het natuurlijk wel kosten met zich mee en heb je de kwaliteit van je publishers niet altijd in de hand.

Je krijgt te maken met hoge kosten

Als je als adverteerder aan de slag wilt met affiliate marketing krijg je te maken met flink wat kosten. Je zult lid moet worden van een affiliate netwerk of er zelf één bouwen. Daarnaast zullen er ook publishers moeten worden gewerfd en dat betekent dat er een campagne zal moeten gestart worden. Dat kan veel tijd in beslag nemen en daar is mogelijk één of meerdere medewerkers voor nodig. Daarbij moeten we wel vermelden dat andere manieren van adverteren ook geld kosten. Google Ads is bijvoorbeeld ook erg prijzig. Adverteren, op welke manier dan ook, kost nu eenmaal geld.

Het niveau van de publishers

Een groot nadeel van affiliate marketing is dat je niet het niveau van de publishers in de hand hebt. Dat betekent dat iedereen op zijn eigen manier bepaalde informatie van jouw bedrijf en de producten en/of diensten kan verspreiden. Er kan onder andere onjuiste informatie worden gedeeld of kortingscodes die allang verlopen zijn.

Inkomen generen met affiliate marketing

De laatste jaren is de populariteit van affiliate marketing flink gestegen en dat is natuurlijk niet voor niks. De mogelijkheid tot het creëren van een passief inkomen is voor veel mensen erg interessant. Wie wil dat nou niet? Geld verdienen, terwijl je niet aan het werk bent? Als ook jij geld wilt gaan verdienen met affiliate marketing zijn er een aantal punten waar je rekening mee moet houden.

Social media vs. eigen website

Als je geld wilt gaan verdienen met het promoten van andermans producten kan je dit doen met behulp van een social media account of een eigen website. Er wordt meestal gekozen voor het maken van een affiliate website omdat dit veel meer mogelijkheden biedt.

Zo kan je je website bijvoorbeeld voorzien van ijzersterke artikelen die niet alleen nu van waarde zijn, maar ook in de toekomst. Dat betekent dat je jarenlang bezoekers kunt doorsturen dat een commissie kan opleveren. Dat houdt ook in dat je er minder werk aan hebt. Een sterk artikel kan hoog in de zoekmachine van Google scoren waardoor bezoekers automatisch op jouw website terecht komen.

Je kunt natuurlijk ook kiezen voor social media. De zichtbaarheid is dan echter een stuk minder, waardoor je continue aan het werk moet om nieuwe content te creëren. Heb je echter een grote pagina met veel volgers? Dan kan het zeker een effectieve manier zijn. Je kunt hen dan natuurlijk ook weer doorlinken naar een eigen website. De combinatie kan ook erg sterk zijn.

Bedenk welke niche je wilt gaan promoten

Op het moment dat je aan de slag gaat met affiliate marketing moet je natuurlijk ook weten welke producten of diensten je wilt gaan promoten. We raden altijd aan om te kiezen voor niche waar je affiniteit mee hebt. Er worden dan vaak artikelen geschreven vol passie die hoog scoren in de zoekmachines. Als je gaat werken met een product dat je zelf ook daadwerkelijk leuk vindt, stop je er automatisch meer energie in.

Dus als je bijvoorbeeld gek bent op gamen, zou je kunnen overwegen om informatie te delen over de nieuwste game accessoires. Ben je dol op reizen en heb je al heel wat landen bezocht? Dan zou je reizen kunnen promoten. De mogelijkheden zijn eindeloos. In de tweede les gaan we dieper in op het kiezen van de juiste niche.

Geld verdienen met affiliate marketing

Met affiliate marketing kan er op diverse manieren commissies binnen worden gehaald. Je kunt dan denken aan ‘pay per click’, ‘pay per sale’ en ‘pay per lead’. Bij allemaal geldt dat de commissie zal worden uitgekeerd op het moment dat de bezoeker daadwerkelijk iets heeft gekocht of een dienst heeft aangenomen. Het kan daarnaast ook een inschrijving zijn voor een nieuwsbrief (een lead).

Pay per click (PPC)

Met de pay per click methode zal je een commissie ontvangen op het moment dat je een bezoeker hebt doorverwezen naar de website van de adverteerder.

Pay per sale (PPS)

De pay per sale is een van de meest gebruikte methode binnen de affiliate marketing wereld. Je ontvangt een commissie wanneer een bestelling is afgehandeld.

Pay per lead (PPL)

Tot slot kan je ook gebruikmaken van pay per lead. Je ontvangt dan een vergoeding wanneer er bijvoorbeeld een offerte is aangevraagd. Dit kan ook gelden wanneer iemand zich inschrijft voor een nieuwsbrief.

Affiliate marketing woordenboek

Wanneer je nog maar net bent begonnen met affiliate marketing zul je een aantal termen tegen gaan komen waar je wellicht helemaal niet bekend mee bent. Om je op weg te helpen hebben we een woordenboek voor je gecreëerd die de belangrijkste begrippen zal toelichten.

Adverteerder. Een adverteerder is het bedrijf dat producten en/of diensten aanbiedt. Publishers hebben de mogelijkheid om deze te promoten in ruil voor een vergoeding.

Affiliate netwerk. Dit is het netwerk waar zowel de adverteerder als de publisher lid van kunnen worden. Ze zorgen voor de complete techniek waar beide partijen gebruik van kunnen maken. Je kunt hierbij denken aan de cookies die geplaatst worden in de browser, maar ook de administratieve zaken.

Commissie. Een commissie is het bedrag dat je ontvangt van de adverteerder op het moment dat je een sale hebt behaald.

Conversiepercentage. De hoeveelheid bezoekers dat uiteindelijk klant wordt bij de adverteerder.

Cookies. Een bestand dat in de browser terechtkomt. Het kan het gedrag van de bezoeker volgen.

Niche. Niche betekent een specifiek deel van een bepaalde markt.

Publisher. De publisher zorgt voor de promotie van diensten en/of producten van de adverteerder. Bij een succesvolle sale zal er een vergoeding worden uitgereikt.