In deze les gaan we het hebben over een zoekwoordenonderzoek. Dat is een belangrijk onderdeel wanneer je gaat starten met een affiliate website. Door dit onderzoek kan je inzichten krijgen in het zoekmachinegedrag van jouw doelgroep. Op het moment dat je gevonden wilt worden op specifieke zoekwoorden waar je je op richt, kan je meer bezoekers krijgen waardoor je uiteindelijk meer geld kunt verdienen. Het onderzoek is te gebruiken voor zowel een SEO- als een SEA strategie. In deze les leer je daar meer over.
Waar is een zoekwoordenonderzoek voor nodig?
Voordat we dieper op het onderwerp ingaan is het natuurlijk belangrijk om te weten waarom een zoekwoordenonderzoek nou eigenlijk nodig is. Met behulp van dit onderzoek wordt het mogelijk om het zoekgedrag te analyseren van potentiële bezoekers. Je zult er dan ook al snel achter komen dat er meerdere zoekwoorden zijn waar je eerder nooit aan hebt gedacht. Door je daarop te focussen kun je zorgen voor meer verkeer wat uiteindelijk zich zal terugbetalen in omzet. Schrijf dus nooit zomaar lukraak een artikel, maar richt je eerst op het zoekgedrag.
Er zijn hele algemene zoekwoorden waarop je graag gevonden wilt worden. Heb je een vakantiewebsite? Dan wil je vast en zeker gevonden worden op ‘vakantie’. Echter is dat voor een startende website niet haalbaar. Daarom kan je beter kiezen voor een zoekwoord met minder volume, zodat je wel de hogere posities behaalt. Je leest daarover straks meer.
Creëer een grotere bezoekersstroom
Als je een succesvolle affiliate website wilt hebben, zijn bezoekers natuurlijk essentieel. Het ontvangen van meer verkeer kan op diverse manieren worden gegenereerd. Als je een starter bent en weinig tot geen geld tot je beschikking hebt om te investeren, kan je het beste gebruikmaken van een goede SEO-strategie om organische bezoekers te trekken.
Daar komt Google, de zoekmachine die we allemaal gebruiken, om de hoek kijken. Met de zoekmachine zoeken we allemaal vrijwel dagelijks informatie op. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan de openingstijden van het restaurant waar je morgen gaat eten, maar ook de contactgegevens van een bedrijf waar je een vraag aan wilt stellen. Door een hoge positie te verkrijgen in de zoekmachine met zoektermen die voor jou relevant zijn, kan je bezoekers ontvangen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn.
Om te kunnen nagaan waar een potentiële bezoeker nu daadwerkelijk op zoekt, is het belangrijk dat je een zoekwoordenonderzoek start.
Zoekwoordonderzoek starten
Je zult erachter moeten komen welke zoektermen er worden gebruikt. Dat is de reden waarom je een zoekwoord onderzoek moet starten. Je schrijft alle zoekwoorden op waarvan jij denkt dat het gebruikt gaat worden. Vervolgens kun je deze lijst met behulp van een aantal handige tricks en tools uitbreiden.
Als eerst kan je de zoekmachine van Google zelf gebruiken om inspiratie op te doen. Stel dat je een affiliate website hebt gebouwd dat zich richt op het verkopen van hardloopschoenen. Maak dan gebruik van de Google zoekbalk om suggesties te ontvangen. Zodra je het woord hardloopschoenen intypt, krijg je verschillende suggesties. Zie de afbeelding hieronder.
Je weet dus er ook op hardloopschoenen dames, hardloopschoenen heren, hardloopschoenen nike en hardloopschoenen asics wordt gezocht. Als je helemaal naar beneden scrolt, krijg je nog een extra overzicht met gerelateerde zoekopdrachten.
Er kan ook gebruik worden gemaakt van tools die je idee geven van welke zoekwoorden je allemaal kunt gebruiken. Deze tools zijn zeker een aanrader want ze vertellen je vaak ook hoe vaak erop gezocht wordt. Zo weet je precies welke zoekwoorden populair zijn en hoe hoog de concurrentie is. Zo weet je gelijk waar je je het beste op kunt gaan focussen.
Tools voor het zoekvolume van je zoekwoordenonderzoek
Een van die tools die je daarvoor kunt gebruiken is de Google Ads keyword planner. Deze is gratis te gebruiken en vereist alleen een Google-account. Je kunt een zoekwoord invoeren en de tools geeft je vervolgens een heleboel informatie. Zo geeft het aan hoe hoog de concurrentie is, hoeveel verkeer het zoekwoord maandelijks ontvangt en ook genereert het automatisch een lijst met zoekwoordideeën. Dat neemt jou flink wat werk uit handen.
Veel mensen maken ook gebruik van Ubersuggest. Een geweldige tool waarmee je een uitgebreid zoekwoordenonderzoek kunt uitvoeren. Dat is nog niet alles, want het biedt nog vele extra’s die handig kunnen zijn voor jouw affiliate website. Zo kan je onder andere contentideeën ontvangen zodat je volop geïnspireerd raakt. Ook is er een verkeersanalyse mogelijk. Ubersuggest is net als de keyword planner van Google, gratis te gebruiken. Wel er een limiet aan zoekopdrachten per dag: 3 stuks. Als je een uitgebreid onderzoek wilt doen, kan het dus verstandig zijn om een premium abonnement af te nemen.
Welke zoektermen moet ik gaan gebruiken?
Wanneer je tijdens je zoekwoordenonderzoek een hele lijst hebt opgeschreven zal je gaan moeten kijken welke zoektermen voor jouw affiliate website daadwerkelijk interessant zijn. De eerste stap is termen die niet geheel relevant of mogelijk dubbel zijn, weg te strepen. Daar heb je immers niet aan.
Maak vervolgens een lijst met zoektermen waar je op dit moment al goed mee wordt gevonden in de zoekmachine. Die hebben minder aandacht nodig en het is ook niet nodig om meerdere pagina’s of berichten over één zoekterm te gaan schrijven. Je wilt namelijk zoveel mogelijk verschillende zoektermen gebruiken, zodat je uiteindelijk meer bezoekers kunt verwelkomen op je website.
Dit zou je handmatig kunnen doen, maar als je website al vol staat met pagina’s en berichten, kan er ook gebruik worden gemaakt van een aantal tools. Met behulp van deze tools worden zoektermen gezocht op jouw website. Zo weet je direct welke er al gebruikt zijn. Een echte aanrader is Semrush.
Uiteindelijk hou je een lijst over met zoektermen waar je werk van kunt gaan maken. Het is verstandig om de zoekwoorden te gaan filteren op basis van de concurrentie en het zoekvolume dat het maandelijks heeft. Je start als eerst met gemakkelijke zoekwoorden waarmee de kans groot is dat je snel wordt gevonden in de zoekmachine.
Kies niet voor zoektermen met een hoog zoekvolume
Het klinkt aanlokkelijk om te kiezen voor een zoekterm met een hoog zoekvolume. Echter zijn deze zoektermen in de regel ook erg concurrerend. In het eerdere voorbeeld gaven we al aan: het heeft weinig zin om te schrijven over ‘vakantie’. Je kunt dan beter kiezen voor een specifieker onderwerp. Maak jij een website over Spanje? Dan kan je bijvoorbeeld kiezen voor ‘Citytrip naar Barcelona’. Of maak jij een specifieke website over sportvakanties naar een bepaald land? Dan is ‘voetbalreis naar [stad]’ wellicht een betere zoekterm dan ‘sportreis’. Het is hierbij dus wél belangrijk dat je nagaat wat het zoekvolume hiervan is.
Wil je een kant-en-klare oplossing? Dan is het raadzaam om gebruik te maken van het eerdergenoemde Ubersuggest. Je ontvangt direct een overzicht van het zoekvolume én de (organische) concurrentie. Als het gemakkelijk is om bovenaan te komen, zal deze tool dit aangeven. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat je een goed artikel schrijft. Daarover leer je in de volgende les meer.
Long-tail zoekwoorden versus short-tail zoekwoorden
In een eerder voorbeeld las je over hardloopschoenen. Dat is een voorbeeld van een short-tail zoekwoord. Een long-tail zoekwoord is: ‘hardloopschoenen Nike maat 42’. Het laatste zoekwoord een stukje specifieker. Iemand die in het algemeen zoekt naar ‘hardloopschoenen’ is nog erg aan het oriënteren, maar iemand die specifieker zoekt zal ook sneller overgaan tot een aankoop.
Daarom is het belangrijk dat je op je blog vooral kiest voor long-tail zoekwoorden. Gebruik de algemene zoekwoorden om een idee te krijgen om vervolgens gerichter op zoek te gaan naar een long-tail zoekwoord. Je wordt hier niet alleen gemakkelijker op gevonden, maar ook is de kans groter dat iemand overgaat tot aankoop. Dat is helemaal het geval wanneer jij een prachtige blog hebt geschreven met de voor- en nadelen van een bepaald product.
Kortom: de intentie achter een zoekwoord achterhalen is dus erg belangrijk. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk blogs plaatsen waar je iets aan kunt verdienen. Het moet informerend zijn, maar ook converterend. Dat is een belangrijk onderdeel in je zoekwoordenonderzoek.
Het zoekwoordenonderzoek samengevat
Samenvattend kan je een aantal stappen doorlopen voor je zoekwoordenonderzoek. Een belangrijke eerste stap is het brainstormen over de zoekwoorden. Dit kan je voor een groot deel zelf bedenken en daarnaast kan je gebruikmaken van de verschillende genoemde tools. Je kunt gebruikmaken van de Google suggesties en Ubersuggest. Het is altijd belangrijk dat je bepaalt wat het zoekvolume en de concurrentie is. Je wilt niet kiezen voor een zoekwoord met enorm veel concurrentie, maar je wilt ook niet over een onderwerp schrijven waar niemand op zoekt. Het is daarom raadzaam om te kiezen voor een populair zoekwoord om deze vervolgens uit te breiden tot het eerdergenoemde long-tail zoekwoord.
Volgende les
In de volgende les gaan we het hebben over het daadwerkelijk schrijven van de artikelen. Waar plaats je de zoekwoorden, hoe maak je een tekst op en welke afbeeldingen gebruik je bij een tekst? Daarnaast leer je ook hoe je links toevoegt aan de tekst. Als bezoekers klikken op een link, worden zij doorverwezen naar de website van de aanbieder. Zodra men hier een aankoop doet, zal jij je commissie gaan verdienen.